کتاب‌های غیرداستانیکتاب‌های کسب و کار

مرور کتاب هفته کاری چهار ساعته

ثروتمند مدل جدید

بسیاری از شما اعتقاد دارید روزهای جوانی‌تان قدرت دارید، باید به سختی کار کنید تا آینده طلایی، آرام آرام به سمتتان بیاید. این تفکر باعث شده است امروزه میلیون‌ها برده‌ی پشت میز نشین، بهترین سال‌های عمرشان را در شغل‌هایی سپری می‌کنند که از آن لذتی نمی‌برند. تیم فریس اصطلاح جالبی را در کتاب خود به کار می‌برد: ثروتمند جدید!

یعنی کسی که زندگی توصیف شده را قبول ندارد. او اول راه را انتخاب می‌کند، زندگی کارمندی را رها کرده و تصمیم می‌گیرد در لحظه‌ی حال زندگی کند. یک زندگی غنی و آرام. البته این به معنای پول زیاد نیست. اتفاقا بسیار کم‌خرج‌تر است از آن چیزی که مردم فکر می‌کنند. در واقع برای این که به یک ثروتمند جدید تبدیل شوید، باید انعطاف‌پذیر باشید و بتوانید در هر زمان، هر کاری را که می‌خواهید و واقعا برایش انرژی و انگیزه کافی را دارید انجام دهید.

 

شما هم به ثروتمندان جدید بپیوندید

اگر می خواهید به ثروتمندان جدید بپیوندید باید ترستان را کنار بگذارید و از منطقه امن خود خارج شوید. ماندن در محدوده امن باعث می‌شود که دائما خود را فریب دهید و کورکورانه باور کنید که بالاخره روزی به آنچه می‌خواهید می‌رسید.

تیم فریس از شما می‌خواهد که هر روز دقیقا همان کاری را انجام دهید که شما را می‌ترساند. باور کنید مسیر موفقیت پر از موقعیت‌هایی است که ممکن است برایتان خوشایند نباشد. اگر از شغل خود راضی نیستید، آن را ترک کنید و به سراغ شغل مورد علاقه خود بروید. اگر به کسی علاقه دارید، آن را ابراز کنید. از رویای خود فرار نکنید. هر کاری را که باید انجام بدهید، همین امروز به سرغش بروید. در اغلب موارد دقیقا همان چیزی که از آن ترس داریم، کلید موفقیت ماست. و خطرناکترین رویکرد این است که بنشینید و مثبت اندیشی کنید تا موفقیت بیاید درب خانه خدمتتان برسد!

 

اگر کارمند هستید، سعی کنید ابتدا به یک مهره کلیدی و غیرقابل تعویض تبدیل شوید یعنی مهارت به دست بیاورید. دیوانه‌وار کتاب بخوانید و آموزش ببینید. یقیقنا کارفرما حاضر است هر قیمتی را برای ماندگاری شما پرداخت کند. و اگر هم حاضر نشد، شما انقدر باکیفیت شده‌اید که مدیران بسیاری منتظر شما هستند.

 

سپس موضوع دورکاری را با مدیر خود در میان بگذارید. در این مدت نشان دهید که بهره وری بیشتری دارید تا روزی فرا رسد که دیگر مجبور نباشید به محل کار خود بروید. نگران نباشید. بهره وری بالاتر خواهد رفت. چون گفتگوهای بیهوده، رفت و آمد به محل کار و جلسات طولانی جایش را به تایم‌های شخصی شما می‌دهد.

 

حرف تیم فریس این است که ساعت کاری، معیار مناسبی برای سنجش میزان بهره‌وری نیست. بهتر است تمرکز کنید روی کارهای با اهمیت. اموری که شما را به رویاها و اهداف شخصی‌تان نزدیک می‌کند. همان چیزی که گرگ مک کیون در کتاب اصل‌گرایی روی آن تاکید دارد. اغلب کارهایی که یک نفر در طول روز کاری خود انجام می‌دهد به هر حال تأثیری در موفقیتش ندارد. از این رو خلاص شدن از آنها نه تنها کیفیت کارش را کم نمی‌کند بلکه زمانش را نیز ذخیره می‌کند.

 

کافی است قبل از هر کاری بپرسید، اگر این تنها کاری باشد که امروز می‌توانم انجام دهم، آیا از روزم راضی خواهم بود؟

 

جریان درآمدی ثابت

اصل اساسی این کتاب که تیم فریس به آن اشاره دارد، داشتن یک جریان درآمدی ثابت است. یک منبع درآمدی خودکار.

یعنی کسب و کاری راه بیندازید، یکی از نیازهای مهم مردم را پاسخ دهید و افراد را استخدام کنید. سپس سیستم سازی کنید. یعنی فرآیندهای کاری را طوری طراحی کنید که رشد پذیر و فرآیند پذیر باشد. خیلی از کارها را نیز می‌توان برون سپاری کرد و افراد را برایش استخدام نکرد. اگر این کتاب را بخوانید یاد می‌گیرید که چگونه یک چنین کسب و کاری راه اندازی کنید. قبلا نیز با مرور کتاب مدل کسب و کار اشتراکی به چند ایده برای داشتن درآمد خودکار اشاره کرده‌ام.

 

فریس،  عاشق نوشتن و شکلات !

تیم فریس  (Timothy Ferriss)کارآفرین، نویسنده کتاب، وبلاگ‌نویس و یک سرمایه‌گذار است. او مشاور شرکت‌هایی چون Evernote  و Uber بوده است. توییتر و وبلاگ او بازدیدهای میلیونی دارد. هر پنج کتابی که او نوشته از پرفروش‌های نیویرک تایمز و وال استریت ژورنال بوده است. برای انتخاب نام کتاب‌هایش از کاربرانش نظر سنجی می‌کند و همین باعث پرفروش شدن آنهاست که امروز بهترین آن کتاب‌ها را مرور کردیم. کتاب‌های دیگر او عبارت است از:

۱.      قبیله اساتید (the tribe of Mentors)

۲.      ابزار موفقیت بزرگان (Tools of Titans)

۳.      بدن چهار ساعته (The 4-Hour Body)

۴.      سرآشپز چهار ساعته (The 4-Hour Chef)

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلام.از آشنایی و مطالب فوق العاده ارزشمندتان سپاسگزارم.ورودم تازه است…حال خوبی دارم از سایتتون.پربرکت باشه🤲🏻

    1. سلام دوست عزیز
      کتابگرد هم از حضور شما حال خوبی داره. خوشحالیم که در جمع ما هستید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا