کتاب‌های غیرداستانیکتاب‌های خودباوری

مرور کتاب زبان بدن نوشته آلن و باربارا پیز

بهبود ارتباطات بین فردی از طریق کنترل زبان بدن

اکثر افراد برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم به دیگران را تنها از راه کلام میسر می‌پندارند و این درحالیست که علاوه بر زبان کلامی، زبان بدن (که مجموعه‌ای از حرکات و حالات چهره و بدن فرد می‌باشد) نیز تاثیر بسزایی در ارتباطات حضوری دارد.
زمانیکه شما مفهومی را از حالت چهره و حرکات بدن فرد مقابلتان (و نه از کلامش) استنباط می‌کنید، درواقع زبان بدن او را فهمیده‌اید؛ مثل زمانی که می‌گویید: 《از چشم‌هایش خواندم که دروغ میگفت》.
کتاب “زبان بدن”، نوشته‌ی آلن و باربارا پیز که اولین بار در سال ۲۰۰۴ با هدف بهبود ارتباطات بین فردی از طریق کنترل زبان بدن به چاپ رسید، امروزه به یکی ازموفق‌ترین نمونه‌های آموزش زبان بدن در جهان تبدیل شده است.
آلن پیز، نویسنده و مدرس استرالیایی زبان بدن و ارتباطات به همراه همسرش باربارا پیز، تاکنون در این حوزه چندین جلد کتاب را به تحریر درآورده‌اند که “زبان بدن عشق” و “زبان بدن در محیط کاری” ازجمله آنهاست.
کتاب زبان بدن که در ایران با ترجمه‌ی خوب و روان مریم شفقی توسط انتشارات نشر به چاپ رسیده است، با بیانی ساده و همه فهم در ۸۱ فصل و ۷۰۳ صفحه از رازهای بسیاری در زمینه‌ی معنای حرکات بدن پرده برمیدارد که مخاطب را شگفت‌زده خواهد کرد.
حرکات دست و انگشت شست، حالت استفاده از بازو، حالت پا در ایستادن و راه رفتن، علائم چشمی، انواع لبخندها و خنده‌ها، علائم مربوط به ارزیابی فریب و تفاوت‌های فرهنگی در زبان بدن موضوعات برخی از فصل‌های جذاب این کتاب است.
نویسنده در این کتاب علاوه بر آموزش معنای حرکات بدن برای فهم زبان بدن دیگران، راهکارهایی عملی برای استفاده درست از زبان بدن در برخورد با دیگران را نیز ارائه میدهد و بدین ترتیب خواننده‌ی کتاب، هم میتواند زبان بدن دیگران را متوجه شود و هم زبان بدن خویش را بهبود بخشد؛ درست مانند کودکی که میکوشد با توجه کردن به حرف‌های دیگران، منظور آنها را متوجه شود و با حرف زدن منظور خود را به دیگران انتقال دهد.
یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب آن است که برای فهم دقیقتر مخاطب از حرکات و حالات توصیف شده، علاوه بر توضیح کتبی آنها، تصاویری واضح از آن حرکات نیز ارائه شده که راه هرگونه ابهامی را خواهد بست.
بیان توضیحات مربوط به آزمایش‌های اجتماعی انجام گرفته و ارائه نتایج آنها نیز از دیگر نکات جالب توجهی است که باعث باورپذیرتر شدن مطالب برای مخاطب می‌گردد.
اگرچه این کتاب با افزایش مهارت‌های ارتباطی میتواند برای تمامی افراد مفید باشد؛ اما مطالعه‌ی آن را بطور ویژه به سیاستمداران، بازیگران، نقاشان و طراحان چهره، مدیران، بازاریابان، سخنرانان و مدرسان پیشنهاد می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا