کتاب‌های غیرداستانیکتاب‌های کسب و کار

مرور کتاب نسل چهارم بازاریابی

حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال

فیلیپ کاتلر در کتاب نسل چهارم بازاریابی از جابه‌جایی قدرت بین برندها و مشتریان صحبت می‌کند. از اینکه قدرت از برندها به جوامع مشتریان منتقل شده است و مشتریان هنگام تصمیم‌گیری بیش از اینکه به تبلیغات برندها و متخصصان اعتماد کنند از راهنمایی افراد مشابه خود، دوستان توییتری، خانواده و اطرافیان خود استفاده می‌کنند. در نسل چهارم بازاریابی در مورد این جابه‌جایی قدرت و تاثیر ارتباطات دیجیتال در حلقه‌های مشتریان و چگونگی تبدیل  آن‌ها به مزیت صحبت می‌شود.

نویسنده اینترنت را عمل اصلی این جابه‌جایی قدرت می‌داند. او می‌گوید پیش از این انحصارطلبی نشانه قدرت محسوب می‌شد اما امروزه با ظهور اینترنت، کارآفرینان در کشورهای نوظهور با الهام و ایده گرفتن از کسب و کارهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته، به خلق کسب و کار خود می‌پردازند و بازار کسب و کارهای تقلیدی که در اجرا بومی سازی می‌شوند حسابی گرم است. همچنین بازار در حال غیرانحصاری‌تر شدن است. رسانه‌های اجتماعی، موانع جغرافیایی را حذف کرده‌اند که مردم را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و شرکت‌ها نیز بتوانند از طریق همکاری دست به نوآوری بزنند.

تولید محتوا و بازاریابی محتوا، بازاریابی همه کاناله و مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی از مسائلی است که در این کتاب به صورت مفصل و ویژه به آن پرداخته شده است.

نویسنده در بخشی از کتاب به تاثیر مهم خرده فرهنگ‌های دیجیتالی می‌پردازد. اینکه جوانان پذیرندگان اولیه هستند و اغلب به نافرمانی و ساختارشکنی متهم‌اند. یعنی آنان هرچه را بزرگترها از آن تنفر دارند، دوست دارند. حقیقت این است که جوانان فقط هراسی از آزمایش ندارند آنها محصولات جدید را امتحان می‌کنند و خدمات جدیدی را که بخش‌های مسن‌تر بسیار مخاطره آمیز می‌پندارند، تجربه می‌کنند.

علاوه بر جوانان، زنان هم نقش موثری در این میان دارند. آن‌ها درباره برندها گفت‌وگوی بیشتری انجام می‌دهند، به دنبال ایده‌های دوستان و خانواده‌شان می‌روند و از کمک گرفتن از دیگران استقبال می‌کنند. در حالی که مردان فقط می‌خواهند کار را به پایان ببرند، زنان به دنبال آنند تا محصولات خدمات یا راه‌حل‌هایی عالی و بی‌نقص پیدا کنند. می‌توان گفت که زنان خریداران همه جانبه‌نگر هستند. به همین دلیل زنان درباره آنچه در نهایت خریداری می‌کنند اطمینان بیشتری دارند. بنابراین وفادارترند و تمایل بیشتری به توصیه گزینه مورد انتخاب خود به جوامع‌شان دارند.

نت وندان نیز مبلغانی گویا هستند. راه‌های بسیاری برای متصل بودن به صورت اجتماعی در اینترنت وجود دارد که محبوب‌ترین آنها خدمات شبکه سازی اجتماعی و برنامه‌های پیام رسان فوری مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و لینکدین هستند. نت وندان مشارکت کننده در تولید محتوا نیز هستند. آنها روایتگران داستان‌های برندند.

در یک جمله، تمام ایده‌ها و راهکارهای این کتاب در مسیر تبدیل کردن مشتری به مشتری وفادار(‌فردی که به برند متعهد باشد و برند را به دیگران معرفی کند)‌ ارائه شده است.

این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم  در ۲۲۳ صفحه با ترجمه‌ی آقایان حمیدرضا ایرانی و مصطفی اسماعیلی به فارسی برگردانده شده است.

تنها پیش نیاز خواندن این کتاب آشنایی حداقلی با بازاریابی و مارکتینگ است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا