کتاب‌های غیرداستانیکتاب‌های کسب و کار

مرور کتاب راه اندازی کسب و کار

24 گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا

ایده زیاد است. اما ایده را تبدیل به پدیده کردن و سپس ارزش آفرینی و سوددهی آن ایده، کار هرکسی نیست. کارآفرینان موفق شور و حرارت دارند که ذاتی است اما مهارت‌های اجرایی، قطعاً آموختنی است؛ چیزی که در این کتاب، مرحله به مرحله آن را فرا می‌گیرید.

کتاب ” Disciplined Entrepreneurship” که توسط سعید روشنی و نفیسه رضایی با نام “راه اندازی کسب و کار” ترجمه شده است، یک راهنمای عملی و گام به گام فوق‌العاده برای جوانان کارآفرین است تا از یک ایده، یک استارت‌آپ موفق بسازند. مفاهیم کتاب تقریباً به‌روز است و احساس من این بود که چیز مهمی را از قلم نینداخته است.

راه اندازی کسب و کار

جالب است بدانید این کتاب ۲۸۸ صفحه‌ای، حاصل تجربه تدریس استاد «بیل اولِت» به دانشجویان MIT است. هنگام خواندن این کتاب مانند یک دانشجو مرتب و با دقت بنشینید و یک جزوه کنار دستتان باشد. پیشنهاد می‌کنم نکات الهام بخش و ایده‌هایی که وسط خواندن به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. گاهی نویسنده سوالاتی از شما می‌پرسد که بهتر است همان موقع درموردشان فکر کرده و بنویسید.

“۲۴گام برای موفقیت کسب و کارهای نوپا” زیر عنوان این کتاب است. و آن ۲۴ گام را می‌توان در ۶ موضوع اصلی جمع آوری کرد:

  1. مشتریان
  2. کارهایی که برای مشتریانتان انجام می‌دهید
  3. راه‌هایی که مشتریان به محصول شما می‌رسند
  4. راه‌های درآمد از محصول
  5. روش‌های طراحی و ساخت محصول
  6. اندازه گیری کسب و کار

که به نظر من موضوع سوم و ششم برای افرادی که سالهاست کسب و کار خود را راه انداخته‌اند هم مفید است. اگر نخواستید همه‌ی کتاب را بخوانید، همین قسمت‌ها را مطالعه کنید. دقیق و عمیق.

اما اگر تازه کار هستید و قصد راه اندازی یکی از ایده‌هایتان را دارید که از ارزش آفرینی‌اش مطمئنید، احتمالا خواندن صفرتاصد این کتاب مهم‌ترین چیزی است که نیاز خواهید داشت.

سریع نخوانید. تحقیق‌ها، اعتبارسنجی‌ها، توصیه‌ها و مثال‌ها را جدی بگیرید و اجرا کنید. اما بسیار عالی خواهد شد که قبل از خواندن این کتاب، کتاب‌های ” خلق مدل کسب و کار” و “خلق ارزش پیشنهادی” را خوانده باشید. این سه کتاب از نظر قطع، کاملاً شبیه به هم هستند و هر سه را نشر آریانا قلم چاپ کرده است. اگر چه حمل این کتاب‌ها با این قطع سخت است.

دو کتاب اول بخاطر بوم مدل کسب و کار (canvas) این گونه چاپ شده است. اما کتاب راه اندازی کسب و کار را نفهمیدم به چه دلیلی با این قطع چاپ کرده‌اند، چون در آن خبری از بوم نبود.

آخرین نکته‌ای که به ذهنم می‌رسد این است که این کتاب را مانند طرح جلدش، کاریکاتورهایش و طراحی‌اش شوخی و بچه‌گانه نگیرید. این کتاب، یک کتاب کسب و کاری جدی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا