کتاب‌های کسب و کارکتاب‌های غیرداستانی

با این ۹ مدل درآمدتان را خودکار کنید (مروری بر کتاب مدل کسب و کار اشتراکی)

امروزه شاهد این هستیم که داده‌ها به دارایی مهمی در شرکت‌ها تبدیل شده اند و هیچ کسب و کاری به اندازه ی کسب و کار اشتراکی اطلاعات مشتری را در اختیار ندارد. در حال حاضر بسیاری از استارتاپهای خوش آتیه ی جهان به منظور جذب مشتریان جدید، علاقه مند کردن طرف دارانشان و بهبود جریان نقدینگی بر روی مدل کسب و کار اشتراکی سرمایه گذاری بیشتری انجام می‌دهند. درآمد کسب و کار اشتراکی ، خودکار است. مشتری به صورت خودجوش اشتراک خود را تمدید می‌کند. بدون اینکه برای جذب او نیاز به بودجه بازاریابی داشته باشید.

جان واریلو (JOHN WARRILLOW)، نویسنده همین کتاب که در دنیا با نام The Automatic Customerشناخته می‌شود، خود مؤسس یک کسب و کار اشتراکی به نام The Value Builder System ™ است که در آن مشاوران به صاحبان شرکت‌ها کمک می‌کنند تا ارزش تجارت خود را افزایش دهند. او به طور دقیق به توضیح و بررسی راه اندازی کسب‌وکاری اشتراکی در هر زمینه صنعتی و این‌ که چطور می‌­توان ذهنیت خود را از فروش محصول یا خدمات به مشتریان دور کرده و به سمت ساخت کسب ­و کاری ببرید که فروش قابل تکرار دارد، پرداخته است. شعار او در این کتاب این است:

مشترکان بهتر از مشتریان هستند

نه مدلی که در این کتاب به آن اشاره شده و در ادامه نیز خواهید خواند، کمک می‌کند تا مشتری طول عمر بیشتری در کسب و کار شما داشته باشد. چون به او اشتراک می‌فروشید و این اشتراک، درآمد تکرار شونده می‌آفریند. این نه مدل عبارتند از

۱.مدل وب سایت عضو پذیر؛ در این مدل، تخصص شما در محدوده‌ای پولی منتشر می‌شود و اعضا برای دسترسی به فوت و فن‌های شما پول پرداخت کنند.

۲.مدل بوفه آزاد محتوا، دسترسی نامحدود می‌دهد به انباری از ارزش. مانند هر کتابخانه‌ای، شما هرگز تمام اطلاعات در دسترس را استفاده نمی‌کنید اما از وسعت محتوایی که به شما عرضه می‌شود، خوشتان می‌آید.

۳.مدل باشگاه خصوصیبه اعضا، دسترسی دائم به چیزی را می‌دهد که نایاب است. قسمت عمده ارزش مدل باشگاه خصوصی نه تنها دسترسی نایاب بلکه شانس ملاقات با شبکه‌ای از دیگر افرادی است که مثل شما موفق به دریافت عضویت شده اند

۴.مدل اول صف یعنی فروش اولویت دسترسی به گروهی از مشتریان.
۵. مدل کالای مصرفی زندگی با ارزش تر از آن است که درباره وظایف پیش پاافتاده‌ای مثل به یاد داشتن خرید پوشک بچه یا تیغ یا صابون نگران باشیم. با مشترک شدن، این چیزها هرگز تمام نمی‌شود. برای اینکه این مدل در بلندمدت مؤثر باشد، شما به چیزی غیر از قیمت و کالای گلچین نیاز دارید تا با بازیگران این عرصه وارد رقابت شوید.

۶.مدل جعبه شگفت انگیز شامل ارسال بسته ای است دست چین شده از کالاهای جذاب برای مشترکانتان در هر ماه

۷.مدل ساده کننده؛ تقریباً هر شرکتی که به مصرف کنندگان پرمشغله خدمت عرضه می‌کند، می‌تواند از به کارگیری مدل اشتراکی ساده کننده سود ببرد

۸.مدل شبکه ای؛ کاربران واتس اپ علاوه بر این که در هزینه‌های ارسال پیام صرفه جویی می‌کنند، دوستان خود را هم به استفاده از واتس اپ تشویق می‌کنند. این مدل شبکه‌ای است.

۹.مدل ذهن آسوده این همان مدل بیمه است. دریافت پول در ازای چیزی که مشتریان امیدوارند هرگز به آن نیاز پیدا نکنند.

در این مرور کتاب شما را با نُه مدل کسب و کار اشتراکی آشنا کردم. نگویید این مدل‌ها به کسب و کار ما نمی‌آید! بلکه دائماً از خود بپرسید که چگونه این مدل می‌تواند برای کسب و کار ما به کار برده شود؟ و چه بخشی از این مدل را می‌توانم برای شرکتم استفاده کنم؟ در ادامه، جان واریلو به مراحل خلق و اجرا و توسعه یک کسب و کار اشتراکی می‌پردازد که پیشنهاد می‌کنم سراغ خود کتاب بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا