کتاب‌های فلسفیکتاب‌های غیرداستانی

بازتعریف ارزش‌ها و اولویت‌ها

مروری بر کتاب "اضطراب موقعیت" از آلن دوباتن

در عصر حاضر کمتر کسی را می‌توان یافت که درگیر اضطراب منزلت نبوده، یا حداقل در دوره‌ای از حیاتش آن را تجربه نکرده باشد.
اضطراب موقعیت، بیم و دلهره‌ی دائمی از جایگاه خود در نردبان سلسه مراتبی است که جامعه برای ارزشمندی و قابل احترام بودن به افراد تحمیل می‌کند. و ریشه‌ی آن در وابستگی حس هویت ما به نظر دیگران نهفته است.
مثل وقتی که کسی شغل‌مان را می‌پرسد و چشمان مضطرب‌مان به دهانش دوخته می‌شود تا بفهمیم آیا گرامی و مورد تایید هستیم یا خیر؟!
آلن دوباتن در این اثر بر اساس هدف اصلی خود، فلسفه را به خدمت زندگی گرفته و به بررسی این نگرانی ویران‌کننده پرداخته است.
در بخش اول کتاب، نویسنده پنج دلیل را به عنوان علل اضطراب موقعیت بیان می‌کند.
او ما را به گردشی در تاریخ می‌برد تا ببینیم چگونه تجملات نماد احترام و سزاواری شناخته شد و اخلاق، اصلی‌ترین عنصر شایستگی، بی‌رحمانه نادیده گرفته شد. چرا انقلاب‌های اقتصادی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی، به جای هدیه کردن خوشبختی، هر روز بر اضطراب‌مان افزود؟ چرا در سنجش حد مناسب و کافی برای خود، به استقلال نمیرسیم؟ عزت نفس‌مان گره خورده به چه چیزهایی‌ست؟
و چندین چرا و چگونگی دیگر…
سپس در بخش دوم با نگاهی به تلاش‌های فلاسفه، هنرمندان،سیاسیون و دین‌باوران برای مقابله با این سلسله مراتب تحمیلی و نا‌عادلانه‌ی جامعه، راه‌حل‌هایی ارائه داده است.
اینکه با اندکی تامل درمیابیم که هیچ معیاری در طول زمان و مکان ثابت نبوده؛ پس چرا باید روح زندگی خود را فدای رسیدن به تایید متغییر جهان کنیم؟
اینکه باور کنیم آنچه به عنوان قانون طبیعی و خدادادی مرتبه‌ی خود در جهان تلقی می‌کردیم، فقط ساخته‌ی دست انسان‌هایی جاه‌طلب است.
ایدئولوژی مصرف‌گرایی فزاینده‌ای که در تبلیغات، مجلات، روزنامه‌ها، فیلم‌ها( و این روزها به طور مهلکی در اینستاگرام) جاری‌ست و اولویت‌های زندگی را در نظرها جابجا نشان می‌دهد، باید با نگاهی منطقی اصلاح شود تا زندگی را شادتر و واقعی‌تر زندگی کنیم.
اضطراب موقعیت، موضوع فراگیر و مهمی است که دوباتن دلسوزانه به آن پرداخته و ذهن ما را به شدت درگیر این تفکر می‌کند که پس از مرگ، کدام ارزش‌ها انسان را همراهی خواهند کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا