کتاب‌های غیرداستانیکتاب‌های خودباوری

مرور کتاب اصول هرمتیک

هفت قانون هرمس برای تسلط بر انرژی درونی و محیط بیرون

  1. ما زفلک بوده ایم یار ملک بوده‌ایم باز همانجا رویم جمله که آن شهرماست.

هرمس بنیان‌گذار اصول هرمتیک، بانی علم و هنر، فیلسوف و صاحب غیب‌گویی است. بسیاری از علوم مانند: خط، طبابت، کیمیاگری،نجوم، موسیقی و حکمت از دستاوردهای او به‌حساب می‌آید.

متفکرین و فلاسفه اسلامی معتقدند که خاستگاه حکمت و فلسفه ادریس‌ نبی (هرمس) است. در فرهنگ‌ها و تمدن‌های باستانی، در کتاب‌های مقدس،  هرمس اسامی مختلفی دارد. در یونان به هرمس، در مصر به تات، در عهدین به اخنوخ، و در متون اسلامی به ادریس نبی مشهور و معروف است.

با استناد به کتیبه‌ها و آثار باستانی که در مصر، هند، یونان و ایران کشف‌ شده است، این اصول زیربنای تمام علوم بشری محسوب می‌شود و افراد بزرگی از این متون الهام گرفته‌اند. شخصیت‌هایی همچون شکسپیر، شهاب‌الدین اشراق، لئوناردوداووینچی، بلیک، انیشتین، یونگ و

این اصول در حقیقت قوانینی است که مکانیسم آن از خردترین ذرات عالم تا خود عالم را شامل می‌شود.

نکته‌ی جالب این کتاب برای من تطبیق آن با علم فیزیک است.

هرمس حدود سه هزار سال قبل از میلاد، قوانین حاکم بر جهان هستی و کل کائنات را در قالب هفت قانون، کشف و مطرح کرد که در این کتاب به طور جامع به بررسی تک تک این اصول پرداخته شده‌ است. اثر تفکرات انسان بر موفقیت و شکست، پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌ها با خود هیپنوتیزمی، تکنیک‌ مهار کردن تصورات ذهنی برای رسیدن به موفقیت و به طور کلی کاربرد قوانین جادویی هفتگانه هرمس برای رویارویی با مسایل در زندگی را بازگو می‌کند.

هفت اصل هرمتیک، در واقع قوانین بنیادی و اسرار آمیز از دوران کهن می‌باشد که واقعیت جهان بر آن استوار است.

این اصول به ما نشان می‌دهند که ما در زندگی خود یک قربانی نیستیم و از قبل سرنوشت ما تعریف نشده است. ما یک خالق تمام عیار هستیم که با دانستن قوانین جهان و استفاده درست از آن‌ها، می‌توانیم قدرت اثرگذاری در زندگی خود و رویدادهای آن را افزایش دهیم. پاپوس در کتاب خود به نام «کاربرد جادوی عمل» چنین می‌نویسد: انسان تنها موجودی است که داور سرنوشت خویش است.

نویسنده قبل از توضیح هفت قانون هرمتیک به روزهای هفته که با انگیزه‌ای خاص نام‌گذاری شده‌اند، می‌پردازد:

شنبه: قانون دارما، یکشنبه: قانون توانایی مطلق، دوشنبه: قانون بخشایش، سه‌شنبه: قانون کارما، چهارشنبه: قانون هوشمندی طبیعت با سهولت، پنجشنبه: قانون قصد و آرزو، جمعه: قانون عدم دلبستگی .

و همچنین یازده قانون طبیعت که بسیار جذاب توضیح داده‌‌ شده و من فکر می‌کنم تا اینجای کتاب جواب بسیاری از سوالات مبهم درمغزمان پیدا می‌شود. تمرین‌هایی دارد و خواننده را به کلام مثبت و ایده‌ی نوین دعوت می‌کند.

جهان، نمادی از ماهیت ذهنی خداوند است و اینگونه اصول هفتگانه را شروع می‌کند که من با قلم خودم درکی کوتاه را برایتان می‌نویسم.

اصل متالیسم یا ذهن‌گرایی: فرضیه‌ی نسبی انیشتین از این اصل برخواسته است.

همه چیز ذهنی است. همه چیز درون شماست و شما همه چیز هستید.

شما خالق هر آنچه تجربه می‌کنید هستید، هرچند بصورت عادی، ۹۹ درصد عموم به آنچه خلق می‌کنند هوشیار نیستند اما هر آنچه درمسیر زندگی شما ظاهر می‌شود، فقط انعکاسی از ارتعاشات درون شماست.

اصل تطابق و تناظر: تغییر شما در جهان فیزیکی، سطح انرژی شما در جهان انرژی را بالاتر می‌برد و تغییر سطح انرژیتان، می‌تواند جهان فیزیکی‌تان را تغییر قرار دهد. این همان آگاهی فردی‌ است که خرد جمعی را می‌سازد.

اصل ارتعاش: جهان هستی، مجموعه‌ای واحد از ارتعاشات مختلف درونی است. به‌طور مثال آب در ارتعاش بالا تبخیر می‌شود و در ارتعاش پایین یخ می‌زند.

اصل پولاریته یا تضاد: هرچیزی دو قطب دارد، چیزهایی که ذاتا متضاد به نظر می‌رسند. در هر دو، موضوع مشترک است اما نظری مخالف دارند. رنگ سیاه در مقابل رنگ سفید، عشق با وجود نفرت معنا پیدا می‌کند و نفرت در حضور عشق، تعریف می‌شود. اینها هر دو ذاتا یکی هستند.

اصل ریتم: همه چیز دارای جریانی می‌باشد. نقطه‌ی اوج و نقطه‌ی نزولی دارد. هر دوره‌ای در مدت معینی از زمان جریان میابد.

به دوره‌ی منظم تولد، رشد، پیری و مرگ دقت کنید. چرخه‌ی ۲۸ روزه‌‌ی ماه که دوره‌ی ماهیانه‌ی بانوان هم از این انرژی پیروی می‌کند. دوره‌ی نود دقیقه‌ای خواب و ….

اصل اثر و تاثیر: هر معلولی، علتی دارد. هرچیزی که رخ می‌دهد، علتی پشتش نهفته است. هر علتی نیز معلول‌هایی را در پی خواهد داشت.

زندگی شما یک سیستم انرژی است. اگر هیچ اتفاق خوشی در زندگیتان رخ نمیدهد، مقصر کسی جز خودتان نیست. اگر بپذیرید آن وقت می‌توانید به قربانی بودن خاتمه دهید.

اصل جنسیت: از قطب‌های مغناطیس گرفته تا ستارگان و سیارات، گیاهان و حیوانات همه از زنانگی و مردانگی برخوردار هستند. همه چیز ویژگی‌های زنانه ومردانه را درون خود دارد. از ویژگی‌های زنانه می‌توان عشق، صبوری، قابلیت‌های شهودی و حس ششم را نام برد. منطق، استقلال، اراده و انرژی نیز از ویژگی‌های مردانه است.

«یین» و «یانگ» نیروهایی هستند که به خودی خود دارای هیچ‌گونه ارزشی نیستند، اما هر دو، جزء ضروری تمام کائنات هستند. با این آگاهی ما می‌توانیم بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم. به‌طور مثال وقتی با افراد شروع به صحبت می‌کنیم در حالت تاثیرگذاری وبرونگرایی مردانه هستیم و وقتی به صحبت‌های دیگران گوش فرا می‌دهیم در حالت تاثیر‌پذیری و درون‌گرایی قرار داریم.

 این اصول هفتگانه قوانین غیر قابل بحث طبیعت هستند، تغییرپذیر یا فناپذیر نیستند. جهان یا به عبارت بهتر، ذهن شما مانند رودخانه‌ای است که این قوانین چون چوب خشکی در آن شناور است. شما که در این رودخانه مشغول شنا هستید، می‌توانید با توسل به این چوب خودتان را به ساحل نجات برسانید.

کتاب اصول هرمتیک با قلم آقای شاهو احمدی خلق شده‌، که خود بسیار از خوزه سیلوا الهام گرفته است.  ۱۳۰ صفحه دارد و اولین باردر سال ۱۳۸۷ چاپ شده‌است.

ژانر کتاب‌ انرژی درمانی و معنوی می‌باشد و در اپلیکیشن کتابراه در دسته‌ی کتاب‌های رایگان قرار گرفته است .

Medisa Ezaati

متولد آخرین روز تابستان هستم. از نوجوانی علاقه به دنیایی متفاوت از واقعیتی که لمس میکردم، کمکم کرد طی مسیر زندگی باادیان، فلسفه‌ و دیدگاه‌های مختلف آشنا شوم. مراحلی که رفته رفته به پختگی من منجر شد. قلمم یار قدیمی ذهن و احساساتم است و همیشه آن چیزی که با جانم حس کردم دستانم مینویسند. امید دارم با کلامم در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی قدمی بردارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا