مرورنویسی

مرورنویسی؛ چرا و چگونه

مرورنویس، قصه گویی است که قصه‌ی کتاب‌ها را روایت می‌کند

در بین هزاران عنوان کتاب، چگونه کتابی مناسب با نیاز و سلیقه‌ی خود انتخاب می‌کنید؟

چه معیارهایی برای انتخاب کتاب دارید؟

چگونه قبل از خرید، با محتوای کتاب‌ها آشنا می‌شوید؟

داشتن چه اطلاعاتی درمورد کتاب‌ها بهترین دید را برای انتخاب به شما می‌دهد؟

شهرت نویسنده و ناشر، چند درصد کیفیت کتاب را تضمین می‌کنند؟

قبل از مطالعه هر کتاب، نظرات خوانندگان دیگر را درمورد کتاب می‌خوانید؟

پیشنهاد کتاب توسط چه افرادی مشوق شما برای خواندن آن کتاب است؟

مرور کتاب یا book review

مرور کتاب، توصیف کلیت کتاب و ارزیابی آن است. مرورنویس با ارائه نمایی کلی از کتاب و بیان نقاط قوت و ضعف آن، تصویری کامل و جامع از کتاب در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

امروزه اظهار نظر در مورد کتاب‌ها به صورت‌های مختلف و در قالب‌های متنوع در انواع رسانه‌ها قابل مشاهده است؛ مثل گزارش‌نویسی، خلاصه یا نقد کتاب که هر یک در جای خود می‌توانند مفید باشند.

امّا مرور کتاب فقط بیان نام کتاب، نویسنده، ناشر و قیمت کتاب نیست. مرور کتاب، بازگویی مجدد کتاب در حجمی کمتر نیست. مرور کتاب، موشکافی تخصصی کتاب نیست.

بلکه مرور کتاب، بهترین و کامل‌ترین نوع معرفی کتاب به خوانندگانی است که در جستجوی کتابی منطبق بر نیاز و سلیقه‌ی خود هستند.

مرور کتاب شامل اطلاعاتی در مورد موضوع، نویسنده و محتوای کتاب است و با آنالیزی منصفانه به مخاطب می‌گوید که آیا این کتاب ارزش خواندن دارد یا خیر؟

مرورها، بازخوردهای واقعی از مخاطبان واقعی‌اند. مرورنویسان، خوانندگانی متفکر و تحلیل‌گر هستند. آنها با دیدی عمیق‌ کتاب می‌خوانند و مزه‌ی واقعی کتاب را به مخاطبان می‌چشانند.

مرورها باعث می‌شوند خوانندگان با کتاب‌های مشابه در یک سبک، ژانر و موضوع آشنا شوند و با یافتن تالیفاتی مرتبط، بتوانند به یک موضوع از زاویه دید نویسندگان مختلف بنگرند و برای مطالعه در یک حوزه خاص و تنظیم سیر مطالعاتی خود برنامه‌ریزی کنند.

همچنین مرورها نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت یک نویسنده و کتاب دارند و می‌توانند افراد را به مطالعه کتابی جذب یا آن را از دایره انتخاب مخاطبان حذف کنند.

مرور کتاب ممکن است توسط مرورنویسان حرفه‌ای یا خوانندگان عام کتاب نوشته شود:

*مرورنویسی توسط یک متخصص

این نوع مرور به شناخت و اعتبار کتاب و نویسنده کمک بسزایی می‌کند و در منابع معتبری مثل مجلات یا سایت‌های تخصصی مرور کتاب منتشر می‌شود. مرورهای حرفه‌ای سندی بر کیفیت بالای کتاب نزد مخاطب هستند و سبب جلب اعتماد و استقبال بالای آنها از کتاب می‌شوند.

داشتن یک مرور پیش از انتشار برای کتاب توسط یک مرورنویس معتبر و آشنا با حوزه‌ی محتوای کتاب، توجه کتابداران و کتابفروشان را بیشتر به خود جلب می‌کند و به آنها کمک می‌کند بدانند چه تعداد از هر کتاب را باید برای مجموعه خود تهیه کنند.

مرورهای نوشته شده توسط ناشران نیز می‌تواند به معرفی بهتر کتاب به مخاطب کمک کند، البته به شرطی که به دور از تبلیغات غیرصادقانه بوده و مروری منصفانه باشد. حتی می‌توان از چند جمله از مرور، روی طرح جلد نیز استفاده کرد.

*مرورنویسی توسط خوانندگان

خوانندگان با اشتراک‌گذاری تجربه‌شان از مطالعه یک کتاب خوب باعث می‌شوند نام کتاب‌ بر سر زبان‌ها بیفتد و افراد بیشتری به خواندن آن تمایل پیدا کنند. این نوع مرور به‌خصوص برای نویسندگان طعم دیگری دارد؛ چراکه مخاطب اصلی کتاب‌ها خوانندگان هستند و مرورهای صادقانه آنها دید بهتری از جامعه مخاطب به نویسنده می‌دهد. نظر خوانندگان برای نویسنده به همان میزان مهم است که کتابِ نویسنده برای خوانندگان.

محتوای مرور کتاب

یک مرور خوب باید تا حد امکان تصویری جامع و کامل از کتاب ارائه کند. برای این کار، مرور علاوه بر محتوایی مفید و اطلاعات کافی درباره کتاب، باید ساختاری منسجم نیز داشته باشد:

مقدمهشامل نام کتاب، نام نویسنده، اطلاعاتی درباره نویسنده و توضیحی درباره موضوع کتاب.

مهم‌ترین نکته درمورد مقدمه، پرکشش بودن آن است. باید با اولین جملات مخاطب را به خواندن مرور جذب کرد. برای این منظور می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد مثل طرح یک سوال، نقل‌قول جمله‌ای جذاب از کتاب، نظر یک نویسنده یا منتقد بزرگ درمورد کتاب، ضرب‌المثل یا بیت شعری مرتبط با کتاب و …

بدنه‌شامل توصیفی از محتوای کتاب و مسیری که برای رسیدن به هدف خود دنبال می‌کند، نقاط قوت وضعف، مقایسه با سایر آثار نویسنده و دیگر تالیفاتی با همین موضوع.

مهم‌ترین ویژگی بدنه، انسجام و گویایی متن در بیان ایده اصلی و سیر محتوایی کتاب است تا مخاطب به خوبی با کتاب آشنا شده و به خواندن آن ترغیب شود.

در مرور کتاب‌های داستانی باید به عناصر داستان و توانایی نویسنده در پرداختن به آنها توجه داشت. و در مرور کتاب‌های غیرداستانی نحوه پرورش ایده، استدلال‌های نویسنده و به هدف رساندن کتاب بسیار حائز اهمیت هستند.

پایان‌بندیشامل ارزشیابی کتاب و تعیین دایره مخاطب.

در این قسمت اطلاعات جدیدی ارائه نمی‌شود و با استناد بر اطلاعات بدنه، کیفیت کتاب سنجیده شده و افرادی که این کتاب می‌تواند برایشان مفید باشد، مشخص می‌شوند.

البته یک مرور عالی نیازمند رعایت نکات ظریف و مهمی است که اصلی‌ترین راه برای پیاده‌سازی آنها، تجربه در مطالعه کتاب، تجربه در خواندن مرور و تجربه در نوشتن مرور است.

اهمیت مرور کتاب

شاید مرور کتاب برای خوانندگان کتاب‌ها ضروری‌‌تر به نظر برسد، اما در حقیقت مرور از لحظه‌ی تولد یک کتاب یار تمام همراهان کتاب است؛ از نویسنده و ناشر گرفته تا کتابفروش و کتابدار و در نهایت خوانندگان که مخاطبین اصلی کتاب‌ها هستند.

فواید مرور برای خوانندگان

احتمالاً با من هم‌عقیده‌ هستید که هیچ ‌چیز، جای قدم زدن در بین قفسه‌های پر از کتابِ کتاب‌فروشی‌ها با آن عطر دلنشین و مدهوش‌کننده‌‌شان را نمی‌گیرد و هیچ حسی، جایگزین ورق زدن و سیاحت در لابلای سطرهای کتاب‌ نیست. این گشت‌زنی بین کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌ها، حال و هوایی دارد که جدا از فعلِ خواندن کتاب است. این نوع کتابگردی، بیشتر باعث پر شدن مخزن عشق‌مان نسبت به کتاب، به خاطر ذاتِ کتاب است، بدون اینکه چندان به کیفیت اثر وابسته باشد.

اما وقتی پای انتخاب دقیق و مطالعه هدفمند در میان باشد، آن وقت باید توجه و دقت نظر بیشتری به خرج داد. دیگر تنها نمی‌توان به ورق زدن و دیدن عنوان کتاب و نام نویسنده و ناشر یا خواندن فهرست و پشت جلد کتاب اکتفا کرد. هرچند گهگاه ممکن است شانس با ما یار باشد و در این میان به کتاب‌های بسیار خوبی هم بربخوریم که شاید به هیچ طریق دیگری امکان آشنایی و مطالعه آن‌ها را نداشتیم.

اما این روش به عنوان یک قانون کلی، روش قابل اعتمادی به حساب نمی‌آید و البته با دیجیتالی شدن بسیاری از محصولات از جمله کتاب، در بسیاری از مواقع همین توفیقِ ورق زدن را هم نخواهیم داشت.

با توجه به تعداد زیاد کتاب‌ها و زمان محدود ما، نتیجه می‌گیریم راه منطقی‌ این است که قبل از گزینش یک کتاب، اطلاعات کافی و خوبی از آن داشته باشیم. اما این اطلاعات چیزی بیش از چندخط توضیح تکراری در سایت‌ها، نظرات سلیقه‌ای در پیج‌های شخصی یا نقدهای تخصصی است.

ما به دانستن طرح کلی کتاب و ایده‌ی اصلی نویسنده نیاز داریم. باید بدانیم نویسنده با چه دیدگاه و از چه زاویه‌ای به موضوع پرداخته و چگونه استدلال کرده است؟ لازم است بدانیم محتوای کتاب در چه سطحی از کیفیت قرار دارد و در مقایسه با سایر تالیفاتِ این حوزه در چه رتبه‌ای قرار دارد؟ اگر کتاب داستانی است، عناصر داستانی به خوبی پیاده‌سازی شده‌اند؟ اگر کتابی ترجمه شده است، آیا مترجم توانسته منظور نویسنده و محتوای کتاب را به صورت روان و منسجم منتقل کند؟ چه ناشران دیگری این کتاب را چاپ کرده‌اند؟ این کتاب برای چه مخاطبی مناسب‌تر است و پاسخگوی نیاز چه افرادی است؟

و از این دست معلوماتی که باعث می‌شوند ما دید بهتر و کامل‌تری نسبت به کتاب داشته باشیم و با اطمینان خاطر بیشتری تصمیم بگیریم.

اینکه از کتابداران انتظار داشته باشیم در مورد “هر” کتابی تمام این اطلاعات را داشته باشند، توقع نابجایی است. اما مرورنویس‌ها با نوشتن مرور کتاب، چنین راهنمایی‌های کاملی را به ما ارائه می‌دهند. و البته خود کتابداران نیز با در اختیار داشتن مرور کتاب می‌توانند مشاوران بهتری برای مراجعه کنندگان باشند.

مرور نویس‌ها در مرور به سه مسئله اصلی درباره کتاب‌ می‌پردازند. آن‌ها طرح کلی کتاب را به تصویر می‌کشند، کیفیت کتاب را ارزیابی می‌کنند و می‌گویند مخاطبان اصلی کتاب چه کسانی هستند. با مطالعه مرور حتی اگر کتاب مورد بررسی مطابق میل ما نباشد، باز هم به اطلاعات خوبی در مورد یک کتاب دست پیدا کرده‌ایم که ممکن است در جایی دیگر به کارمان بیاید و یا حتی بتوانیم آن کتاب را به شخص دیگری پیشنهاد کنیم.

پس در حقیقت مرور برای خوانندگان نقش یک مشاور برای انتخاب درست را ایفا می‌کند که در شرایط مختلفی می‌تواند راهگشا باشد، مثل:

  • انتخاب بهتر در موضوع و سبک مورد علاقه و نیاز؛
  • آشنایی با نویسندگان جدید؛
  • آشنایی با کتاب‌های خوبی که تبلیغات خوبی نداشته‌اند؛
  • آشنایی با کتاب‌ها در حوزه‌های متنوع؛
  • برنامه‌ریزی برای سیر مطالعاتی، چه شخصی و چه پژوهشی؛
  • تصمیم‌گیری بین خرید یا امانت گرفتن کتاب؛
  • تجربه بهتر در خرید آنلاین کتاب؛
  • هنگام مواجه شدن با حجم انبوهی از کتاب‌ها و تالیفات جدید در نمایشگاه‌های کتاب؛
  • انتخاب کتاب برای دوره‌های آموزشی، مسابقات و کمپین‌های کتاب‌خوانی؛
  • انتخاب هدیه برای دوستان با سلایق متفاوت؛
  • و …

فواید مرور برای نویسنده

۱مرور کتاب سبب جلب اعتماد خوانندگان می‌شود.

خوانندگان برای اینکه کتابی را از بین ده‌ها و صدها گزینه‌ی پیش‌رو انتخاب کنند به اطلاعاتی درمورد محتوا و کیفیت کتاب نیاز دارند. اینجاست که مرورها می‌توانند دلایل خوب و کافی برای انتخاب و خرید آن کتاب را در اختیار مخاطب قرار دهند.

اگر نویسنده‌ای تازه‌کار باشد و خصوصا اگر کتاب اول خود را چاپ کرده باشد، معمولا خوانندگان تمایل و اعتمادی برای خواندن کتاب او ندارند، چرا که شناختی نسبت به آن کتاب ندارند و اینجا مرورها می‌توانند درهایی به روی مخاطبان جدید و بیشتر باز کنند.

مرورها نه تنها به مخاطب اطمینان می‌دهند که کتاب خریداری شده از کیفیت بالایی برخوردار است، بلکه مرورهای دقیق می‌توانند به خواننده کمک کنند که کدام کتاب متناسب با نیازهای اوست.

۲مرور کتاب عامل شهرت نویسنده است.

مرورها جایگاه و اعتبار نویسنده را مستحکم‌تر می‌کنند. هر مرور خوب، سندی برای ارزشمند بودن کتاب است و این اطمینان را به خواننده می‌دهد که نویسنده اثری با کیفیت خلق کرده است.

مرور کتاب باعث بالا رفتن رتبه‌بندی کتاب و در نتیجه نویسنده در موتورهای جستجو می‌شود. مرورنویسان از کلمات کلیدی مانند عنوان کتاب، نام نویسنده، ژانر کتاب و ویژگی‌های فرعی دیگر در مرورها استفاده می‌کنند. هرچه این موارد بیشتر ذکر شود شانس بیشتری برای بالا آمدن کتاب در جستجوی این کلمات حاصل می‌شود. بدین ترتیب ترافیک سایت‌هایی شامل مرورهای خوب برای کتاب نویسندگان، افزایش می‌یابد که بهترین راه برای معرفی و فروش کتاب و شهرت نویسنده است.

۳مرور کتاب سبب رشد نویسنده می‌شود.

مرورنویس به عنوان یک خواننده متفکر، عامل کشف یک کتاب خوب توسط دیگران می‌شود و با ارائه بازخوردی ارزشمند به نویسنده کمک می‌کند تا رشد کند. خواندن مرورهای یک کتاب، می‌تواند برای نویسنده در درک بهتر آنچه خوانندگان در جستجوی آن هستند، مفید باشد. نویسنده با یافتن پاسخ سوالاتی از قبیل:

خوانندگان از چه چیزی در کتاب لذت برده‌اند؟

از نظر آنها کتاب چه کمبودی دارد؟

با چه چیزی در کتاب ارتباط برقرار کرده‌اند؟

و …

قادر خواهد بود به درک عمیق‌تری نسبت به مخاطبان خود برسد. مرور کتاب چشم‌انداز وسیع‌تری از خوانندگان و نیاز آنها به نویسنده ارائه می‌کند و باعث روشنگری ذهن نویسنده نسبت به مواردی می‌شود که شاید از دید او جا مانده است. در واقع مرورها این انگیزه را به نویسنده می‌دهند تا نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کند و او را به سوی خلق اثر پرفروش بعدی هدایت می‌کنند.

۴مرور کتاب مهارت نویسندگی نویسنده را تقویت می‌کند.

مرورها به نویسنده کمک می‌کنند تا توانایی و مهارت نویسندگی خود را تقویت کند. دریافت بازخورد خوب در مورد کتاب برای نویسنده بسیار شگفت‌انگیز است و سبب می‌شود ببیند در کدام جنبه‌ها موفق عمل کرده است. اما بازخوردهای نسبتا منفی- که مغرضانه نباشند- نیز به همان اندازه یا حتی بیشتر می‌توانند سازنده باشند و در بهبود مهارت‌های نویسندگی و هنری او مفید باشند.

۵مرور کتاب سخنگوی نویسنده است.

مرورها صدایی رساتر و بلندتر از مراسم رونمایی یا جشن امضای کتاب‌ها دارند. اکثر مرورنویسان صادقانه سعی دارند تا کتاب هر نویسنده را به‌طور کامل به خوانندگان معرفی کنند و به این ترتیب باعث ارتقا کتاب و نویسنده می‌شوند. مرورنویسان به صدای کتاب تبدیل می‌شوند. آنها از کتاب و برای کتاب صحبت می‌کنند و اطلاعاتی بیش از خلاصه کتاب در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و باعث می‌شوند هر مخاطبی از هرکجای جهان به شناختی کامل و جامع از کتاب‌ها برسد.

۶مرور کتاب نقش موثری در برندسازی نویسنده دارد.

مرورها برای ایجاد برند شخصی نویسنده به عنوان یک مولف، ضروری هستند. داشتن برند شخصی همان چیزی است که به نویسنده در فروش بیشتر کتاب کمک می‌کند و مخاطبان خاص نویسنده را به سمت آثار و سبک او جذب می‌کند. وقتی برند نویسنده ساخته می‌شود، اعتبار نویسنده بیشتر شده و باعث شناخته شدن و رشد او می‌شود، نویسنده را در بین خوانندگان محبوب می‌کند و آنها را به طرف‌دارانی تبدیل می‌کند که همیشه دنبال کتاب‌های این نویسنده خواهند بود.

مرورنویسان چنان تاثیری در ساخت برند نویسنده دارند که هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین آن باشد. آنها با نوشتن مرور و بیان ویژگی‌هایی مثل شخصیت‌پردازی خوب در داستان، سبک و زبان جذاب کتاب و یا دیدگاه نو کتاب نسبت به موضوعات می‌توانند این موارد را به بخشی از برند نویسنده تبدیل کنند. مرورنویسان سبک هر نویسنده را به عنوان قسمتی از برند آنها به مخاطب معرفی می‌کنند و با این کار روشی آسان برای تعیین جامعه مخاطب ایجاد می‌کنند تا در ادامه نویسنده بداند مخاطبش از چه چیزهایی لذت می‌برد.

۷مرور کتاب بهترین نوع بازاریابی است.

چگونه باید مطمئن شد که کتاب‌خوانان نام کتابی را خواهند شنید و مشتاق خواندن آن خواهند شد؟ یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها‌ در موفقیت یک کتاب، مرورهایی است که برای آن نوشته می‌شود.

رضایت از یک محصول و بیان این رضایت توسط کاربران، موثرترین شیوه تبلیغ است. پس یک مرور خوب برای یک کتاب می‌تواند آن را از خواننده‌ای به خواننده دیگر پیشنهاد دهد. هرچه تعداد رضایت‌مندی از کتاب نویسنده‌ای بالاتر رود و این رضایت در مرورهای متعدد منعکس شود، افراد بیشتری به سمت کتاب جذب خواهند شد. به این ترتیب مرورنویسی یک ابزار تبلیغاتی قوی به حساب می‌آید که تعداد بیشتری از نسخه‌های کتاب‌ها را از قفسه کتاب‌فروشی به قفسه خوانندگان منتقل می‌کند. در نتیجه داشتن تعداد خوبی از مرور برای یک کتاب می‌تواند منجر به اثر گلوله برفی در فروش آن شود.

یک کتاب‌خوان غیرحرفه‌ای نیز با تکیه بر مرورها قادر است حتی اولین تالیف یک نویسنده ناشناس را هم انتخاب کند، زیرا قبل از او کسی این کتاب را خوانده و بعد از بررسی با نوشتن مرور، کتاب را به دیگران توصیه کرده است.

پس چه بهتر که نویسند‌ه‌ها، خودشان مخاطبان را به نوشتن مرور بر آثارشان تشویق کنند و فضایی مناسب و به‌دور از حاشیه‌ برای مرورنویسی فراهم کنند. این کار علاوه بر ایجاد رابطه‌ای صمیمی بین نویسنده و خواننده، می‌تواند با رقابت‌آفرینی سالم در بالا رفتن سطح کیفی کتاب‌ها نیز نقش مهمی داشته باشد.

فواید مرور کتاب برای مرورنویس

اما نوشتن مرور برای کتاب‌ها، چه سودی برای خود مرورنویس دارد؟ چرا باید مرورنویس شویم؟

۱- مرورنویسی روش خوبی برای ورود به دنیای نوشتن است. شاید بیشتر شیفتگان و خوانندگان جدی کتاب، به نویسندگی هم علاقه‌مند باشند. نوشتن از کتاب‌ها و درباره کتاب‌ها یکی از راه‌های خوب برای شروع و تمرین نویسندگی است. وقتی مرورنویسی می‌کنید، بیشتر و بهتر کتاب می‌خوانید و با نوشتن مرور کتاب و خواندن مرورهای دیگران، مهارت نویسندگی خود را تقویت می‌کنید. اگر به اندازه کافی تمرین داشته باشید، می‌توانید برای مجلات یا روزنامه‌ها هم مرور کتاب بنویسید و با این‌کار با فرآیند چاپ و انتشار نیز آشنایی پیدا کنید.

۲- نوشتن مرور کتاب نیازمند بررسی، تحلیل و ارزیابی کتاب‌ است. مرورنویس باید حین مطالعه کتاب، دقت بیشتری داشته باشد و با یادداشت‌برداری و تعمق، به درک بهتری از کتاب برسد. بنابراین با مرورنویسی در تحلیل و ارزیابی نیز توانمندتر می‌شوید.

۳- با ارزیابی کتاب‌ها، نقاط قوت و ضعف خودتان را بهتر شناسایی می‌کنید. با مطالعه و بررسی کتاب‌ها، نوشتن درباره آن‌ها و خواندن مرورهای دیگران، هم‌زمان به دید بهتری از عملکرد خود نیز دست پیدا می‌کنید.

۴- برای نوشتن مرور کتاب باید کتاب را کامل و با دقت بخوانید، بنابراین این شانس را دارید که در این راه با نویسندگان جدید و موضوعات متنوع آشنا ‌شوید. شاید کتاب مورد بررسی در حوزه اصلی مطالعات شما نباشد، اما این احتمال وجود دارد که با آشنایی با موضوعات دیگر، نگرش جدیدی در زمینه‌ی اصلی خود نیز پیدا کنید. ممکن است همیشه به خواندن آثار چند نویسنده خاص یا بعضی موضوعات محدود می‌پرداختید، اما وقتی مرورنویسی را شروع می‌کنید با کتاب‌های متنوعی آشنا می‌شوید که برایتان جذاب و آموزنده‌ هستند. بدین صورت می‌توانید در مرور، کتاب‌ها و نویسندگان مختلف را با هم مقایسه کنید یا مخاطبان را به مطالعه کتاب‌های دیگری با همان موضوع، دعوت کنید.

۵- برای اینکه مرورنویس خوبی باشید، باید بیشتر کتاب بخوانید. با این کار، قدرت مطالعه شما تقویت می‌شود. وقتی بیشتر بخوانید، سرعت شما در مطالعه و همین‌طور در فهم و استنباط مطالب بالاتر خواهد رفت. درنتیجه بهتر تشخیص خواهید داد چه کتابی ارزش گذر از مرحله خواندن اجمالی به مرحله خواندن تحلیلی را دارد.

۶- از آنجایی که مرور کتاب معمولا برای تازه‌های نشر نوشته می‌شود، به عنوان یک مرورنویس این فرصت را دارید که همواره در جریان به‌روزترین اخبار نشر باشید.

۷- به اشتراک گذاشتن تجربیات مفید و شیرین، کار لذت‌بخشی است. اگر کتاب خوبی خوانده‌اید که ارزش معرفی به دیگران را دارد، چه بهتر که با نوشتن یک مرور کتاب این حس و تجربه‌ی ارزشمند را به اشتراک بگذارید تا شما هم سهم مهمی در مطالعه کتاب‌های خوب داشته باشید. مرور شما باعث کشف یک کتاب خوب توسط خوانندگان و دیده شدن کتاب و نویسنده آن خواهد شد.

۸- با نوشتن مرور می‌توانید در جمع کتاب‌خوان‌ها بهتر و بیشتر دیده شوید. وقتی به یک برند در این حوزه تبدیل شوید، از افراد کتاب‌خوان گرفته تا انجمن‌ها و گروه‌ها برای معرفی یک کتاب خوب در موضوعات مختلف به شما رجوع می‌کنند. با تمرین و تولیدمحتوای بیشتر و مداوم، حتی ممکن است نویسندگان یا ناشران از شما بخواهند تا بر روی کتاب‌هایشان مرور بنویسید تا بهتر دیده شوند.

۹- اگر در حوزه‌ی خاصی کار و فعالیت می‌کنید، با نوشتن مرور کتاب در مورد کتاب‌های آن رشته می‌توانید به عنوان یک محتواگر متخصص، حرفی برای گفتن داشته باشید و شاید از کسب‌وکارهای مرتبط نیز سفارش دریافت کنید.

۱۰- احتمالا بارها پیش آمده که کتابی را خوانده‌ باشید، اما بعد از مدتی که آن را در قفسه کتاب‌ها دیده‌اید، هیچ چیزی از محتوای آن را به یاد نیاورید. نوشتن یک مرور، شاید در صفحه‌ی اول خود کتاب، باعث می‌شود هروقت به کتاب سر می‌زنید با نگاهی به مرور، دوباره کتاب را در ذهن خود زنده کنید.

این‌ها تعدادی از مزیت‌های نوشتن مرور برای شخص مرورنویس است. البته اصلی‌ترین هدف و وظیفه‌ی مرورنویس، مشاوره دادن به خوانندگان است؛ اما چون مرورنویس به اقتضای مسئولیتش باید ارتباط عمیق‌تری با کتاب‌ها داشته باشد، در راستای آن به دستاوردهای دیگری در زمینه‌‌های فردی و شغلی نیز خواهد رسید که ناشی از ارزشمندی کتاب‌ها و نوشتن درباره آن‌هاست.

صدای کتاب‌ها باشید

کتابگرد، خانه‌ی شماست. شمایی که می‌خواهید حامی، بانی و مروج کتاب‌خوانی باشید.

رسالتِ کتابگرد، رساندن صدای کتاب‌ها به خوانندگانی است که مشتاق یافتن کتاب‌های خوب هستند.

پس دست به‌کار شوید!

بعد از مطالعه هر کتاب خوب و مفید که به نظرتان ارزش معرفی به دیگران را دارد، نقش خود را در ماندگارتر شدن آن کتاب با نوشتن یک مرور، به بهترین شکل ممکن ایفا کنید.

 

پیشنهاد می‌شود:

برای مشاهده دوره ، روی تصویر کلیک کنید
برای مشاهده دوره ، روی تصویر کلیک کنید

‫۳ نظرها

  1. سلام
    وقت بخیر
    چرا دوره‌ی مرورنویسی این قدر دیر به دیر برگذار می‌شه؟
    من اردیبهشت نتونستم شرکت کنم و از اون موقع منتظرم دوباره برگذار کنید.
    مشخص نیست دوره‌ی جدید کی برگذار می‌شه؟

    1. سلام طاهره عزیز
      دوره جدید در حال آماده‌سازی هست و به امید خدا ازش رونمایی میشه.
      پیگیر صفحه اینستاگرام مرتا باشید. 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا